• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ I MULTIMEDIALNEGO CENTRUM INFORMACJI

Biblioteka otwarta jest

poniedziałek 8.00 - 16.30

wtorek 8.00 - 16.30

czwartek 8.00 - 16.30

piątek 8.00- 16.30

Regulamin opracowano na podstawie:

1.Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o  systemie oświaty ( Dz.U. Nr 67 poz.329 z 1996 r. z późniejszymi zmianami);

2.Statutu L Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Ruy Barbosa w Warszawie .

Biblioteka składa się z :

  • wypożyczalni
  • czytelni i pracowni multimedialnej
  • magazynu

oraz służy realizacji potrzeb i zadań dydaktyczno- wychowawczych uczniów, nauczycieli                          i pracowników Szkoły - zgodnie ze statutem L Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Ruy Barbosa w Warszawie              

 

  • 1. Cele i zadania.

 

  • Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, która:
    • służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów,
    • służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
    • pełni funkcje szkolnego ośrodka informacji,
    • wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli,
    • popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców,
    • uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia,
    • może być wykorzystywana przez nauczycieli szkół jako pracownia dydaktyczna.
  • Funkcje biblioteki:
  • kształcąca poprzez:

- rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką szkolną i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów,

- przysposabianie ich do samokształcenia,

- aktywne uczestniczenie w realizacji  ścieżki edukacyjnej Edukacja czytelnicza i medialna,

- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

- kształtowanie kultury czytelniczej i wzbogacanie kultury humanistycznej uczniów,

- wdrażanie czytelników do poszanowania książki, czasopisma i innych materiałów bibliotecznych oraz sprzętu komputerowego.

  • opiekuńcza poprzez:

- rozpoznawanie aktywności czytelniczej uczniów, potrzeb i poziomu kompetencji czytelniczych,

- wykrywanie u potencjalnych czytelników przyczyn braku potrzeby czytania i udzielanie pomocy w ich przezwyciężaniu,

- wspomaganie działań szkoły w realizacji programu wychowawczego i programu profilaktyki,

- otaczanie opieką wszystkich uczniów w ich poszukiwaniach czytelniczych,

- wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez wskazywanie im literatury pedagogicznej.

  • kulturalna poprzez:

- uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego uczniów,

- wspieranie kształtowania umiejętności odbioru wartości kulturalnych oraz ich tworzenia.

  • Do zadań biblioteki szkolnej należy:
  1. Popularyzacja nowości wydawniczych,
  2. Analiza czytelnictwa uczniów przygotowywana dla uczniów Zespołu Szkół,
  3. Sprawozdawczość z funkcjonowania biblioteki szkolnej
  4. Komputeryzacja biblioteki w oparciu o program MOL,              
  5. Wystawki tematyczne i okolicznościowe,
  6. Renowacja i konserwacja księgozbioru.
  • 2. Zbiory.

 

  • Biblioteka Szkolna gromadzi książki, czasopisma i inne materiały niezbędne do realizacji planu dydaktyczno- wychowawczego szkoły.
  • Zbiory biblioteki szkolnej obejmują dwie grupy materiałów:
  • dokumenty piśmiennicze:
    • wydawnictwa informacyjne (słowniki językowe, encyklopedie, atlasy, roczniki statystyczne, teksty źródłowe itp.),
    • podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli,
    • lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów nauczania,
    • lektury uzupełniające do języka polskiego,
    • literaturę popularnonaukową i naukową,
    • wybrane pozycje z literatury pięknej,
    • wydawnictwa albumowe z dziedziny krajoznawstwa,
    • czasopisma:

-  młodzieżowe,

-  specjalistyczne dotyczące specjalności nauczanych w szkole,

-  ogólnopedagogiczne,

-  popularnonaukowe,

-  społeczno-kulturalne,

-  gazety,

9)   inne wydawnictwa potrzebne do realizacji poszczególnych przedmiotów nauczania i zajęć 

      edukacyjnych (normy, literaturę firmową itp.),

10)  podstawowe wydawnictwa z psychologii, socjologii, pedagogiki i dydaktyki stanowiące

      pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli i pedagogizacji rodziców,

11)  publikacje nauczycieli i uczniów.

B) dokumenty niepiśmiennicze:

1) nowoczesne nośniki informacji (płyty CD, DVD ),

2) materiały audiowizualne wytworzone w procesie dydaktycznym szkoły,

3) filmy dydaktyczne, popularnonaukowe i instruktażowe.

  • W bibliotece szkolnej stosuje się następujące zasady rozmieszczenia zbiorów:
  1. Księgozbiór podręczny i zbiory wydzielone (np. słowniki, atlasy).
  2. Księgozbiór podstawowy w wypożyczalni.
  3. Czasopisma w czytelni.
  • Księgozbiór ustawiony jest w układzie działowo-alfabetycznym:
  1. Dział lektur według układu alfabetycznego,
  2. Literatura naukowa, fachowa, popularnonaukowa według UKD,
  3. Wydzielony dział literatury pięknej, młodzieżowej,
  4. Wydzielony dział dla maturzystów,
  5.  Zbiory biblioteczne opatrzone są sygnaturą oraz w przypadku nabytków bieżących kodem kreskowym,
  6. Zbiory audiowizualne ułożone są według poszczególnych typów zbiorów w układzie numerycznym.
  • 3. Obowiązki dyrektora szkoły i nauczycieli,

Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej wobec biblioteki.

Obowiązki nauczyciela bibliotekarza.

 

  • Dyrektor Liceum sprawuje bezpośredni nadzór nad biblioteką szkolną poprzez:
    • właściwą obsadę personalną biblioteki,
    • odpowiednio wyposażone pomieszczenie biblioteki warunkujące prawidłową pracę,
    • zapewnienie środków finansowych na działalność biblioteki (wydatki obejmujące zakupy zbiorów i ich konserwację mogą być uzupełniane z budżetu Zespołu Szkół i Komitetu Rodzicielskiego ),
    • zarządzanie skontrum biblioteki,
    • ustalanie trybu postępowania zapewniającego zwrot wypożyczonych dokumentów bibliotecznych w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem,
    • inspirowanie współpracy grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno-wychowawczej, w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i rozwijania ich kultury czytelniczej,
    • zatwierdzenie rocznych planów pracy biblioteki szkolnej,
    • zatwierdzenie tygodniowego rozkładu zajęć biblioteki,

9) stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy.

  • Do obowiązków Rady Pedagogicznej należy:
  • ocena stanu czytelnictwa uczniów na podstawie sprawozdań przedkładanych przez nauczycieli bibliotekarzy na koniec każdego semestru,
  • formułowanie wniosków i uwag dotyczących usprawnienia pracy biblioteki.
  • opiniowanie regulaminu oraz propozycji uzupełnienia zbiorów i wyposażenia biblioteki wnoszonych przez nauczycieli bibliotekarzy.
  • Do obowiązków nauczycieli i wychowawców należy:
  • znajomość zbiorów dotyczących nauczanego przedmiotu,
  • współpraca w gromadzeniu i selekcji zbiorów,
  • współpraca z biblioteką w realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych,
  • współudział w zakresie edukacji samokształceniowej uczniów w rozwijaniu ich kultury czytelniczej, między innymi przez stosowanie różnych form pracy ze zbiorami bibliotecznymi na zajęciach lekcyjnych oraz wdrażanie uczniów do samodzielnych poszukiwań bibliotecznych i bibliograficznych,
  • współpraca z biblioteką w rozbudzaniu potrzeb czytania u uczniów stroniących od książki i biblioteki,
  • wykrywanie przyczyn braku potrzeb czytania przez uczniów,
  • kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej,
  • pomoc w egzekwowaniu zwrotów książek do biblioteki i rozliczeń za książki zagubione lub zniszczone.
  • Działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców, sponsorów i innych ofiarodawców.
  • Do obowiązków nauczycieli bibliotekarzy w szczególności należy:

1. Praca pedagogiczna:

  • udostępnianie zbiorów,
  • pomoc w poszukiwaniu informacji,
  • indywidualne doradztwo w doborze lektur,
  • pomoc w samokształceniu,
  • współpraca przy realizacja programu ścieżek edukacyjnych ze wszystkimi nauczycielami, a przy realizacji ścieżki czytelniczo-medialnej współpraca z wychowawcami i nauczycielami języka polskiego Zespole Szkół,
  • prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa (konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze).

2. Praca wychowawcza z młodzieżą wynikająca z realizacji szkolnych programów   

wychowawczego i profilaktyki .

Praca organizacyjna:

1)  gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem programowym i potrzebami Zespołu Szkół,

  • ewidencja i opracowanie zbiorów,
  • selekcja zbiorów zbędnych i zniszczonych,
  • organizacja warsztatu informacyjnego ,
  • wykorzystanie komputerowych i internetowych baz danych oraz praca w programie „Biblioteka szkolna MOL”,
  • współpraca z innymi bibliotekami.

Czas pracy biblioteki:

1) biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie                 z organizacją roku szkolnego,

2) okres udostępniania zostaje odpowiednio skrócony w czasie przeprowadzania w bibliotece skontrum,

3) czas otwarcia biblioteki ustalony jest w porozumieniu z dyrektorem i wywieszony jest na zewnątrz biblioteki.

 

 

  • 4. Organizacja udostępniania zbiorów.
  • Czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru biblioteki.
  • Z biblioteki szkolnej mogą korzystać:
    • uczniowie Zespołu Szkół,
    • nauczyciele i inni pracownicy Zespołu Szkół,
    • rodzice uczniów Zespołu Szkół,
    • inni użytkownicy na podstawie pisemnej zgody Dyrektora Zespołu.
  • Każdy uczeń klasy pierwszej i nowo przyjęty do szkoły zapoznaje się z regulaminem biblioteki szkolnej .
  • Biblioteka udostępnia swoje zbiory do domu, w czytelni oraz do klasopracowni.
  • Księgozbiór podręczny (słowniki, encyklopedie, leksykony, wydawnictwa albumowe) udostępnia się tylko w czytelni, lub w formie kompletów na lekcje na odpowiedzialność nauczyciela przedmiotu.
  • W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki, czasopisma, płyty CD lub innego nośnika informacji, czytelnik zobowiązany jest do odkupienia takiej samej pozycji lub innej wskazanej przez bibliotekarza.
  • 5. Zasady korzystania z wypożyczalni.

 

  • Zbiory biblioteki udostępniane są zgodnie z organizacją roku szkolnego w godzinach pracy biblioteki szkolnej, a maturzystom do momentu podpisania karty obiegowej,
  • Czytelnik może wypożyczać książki wyłącznie na swoje nazwisko po okazaniu identyfikatora,
  • Każdy uczeń może jednorazowo wypożyczyć trzy książki na okres dwóch tygodni, a za zgodą bibliotekarza dodatkowe, konieczne do realizacji zadań edukacyjnych,
  • Czytelnik może wypożyczać czasopisma wraz z dodatkami ( płyty CD ) na uzgodniony okres,
  • Jeżeli czytelnik nie przeczytał książki, a wypożyczalnia nie ma na nią nowych zamówień, może uzyskać prolongatę, pod warunkiem, że uzgodni to z nauczycielem bibliotekarzem przed upływem terminu jej zwrotu,
  • Jeżeli uczeń nie zwróci książki w określonym terminie, bibliotekarz może odmówić wypożyczenia następnych pozycji, aż do zwrotu książek przetrzymywanych,
  • Czytelnik może prosić o zarezerwowanie książki (rezerwacja książek realizowana według kolejności zgłoszeń),
  • Przed wypożyczeniem należy książkę obejrzeć i zwrócić uwagę bibliotekarza na ewentualne jej uszkodzenia,
  • Zbiory audiowizualne wypożyczane są nauczycielom do pracowni,
  • Uczniowie i pracownicy Zespołu, którzy kończą naukę i pracę, zobowiązani są do zwrotu dokumentów bibliotecznych, co potwierdza się pieczątką na karcie obiegowej,
  • Korzystający z biblioteki zobowiązani są do poszanowania zbiorów (nie należy dokonywać zakreśleń, notatek na marginesach, zaginać lub wyrywać kartek),
  • Kopiowanie materiałów możliwe jest za zgodą nauczyciela bibliotekarza, z zachowaniem praw autorskich.

 

 

 

  • 6. Zasady korzystania z czytelni.

 

1.  Z czytelni mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i rodzice bez wierzchnich okryć, które należy pozostawić w szatni.

2. W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów tj. księgozbioru podręcznego, czasopism i zbiorów wypożyczalni.

3. Korzystający z czytelni obowiązani są każdorazowo wpisać się do „ Zeszytu odwiedzin 

    czytelni”.

4. Czytelnik ma bezpośredni dostęp do czasopism znajdujących się na regałach, a do innych 

     zbiorów za pośrednictwem bibliotekarza.

Przed opuszczeniem czytelni, czasopisma należy odnieść na wyznaczone miejsce, a książki zwrócić bibliotekarzowi.

W czytelni mogą odbywać się zajęcia grupowe po wcześniejszym uzgodnieniu                          z bibliotekarzem.

  • 7. Zasady korzystania z pracowni multimedialnej.

 

  • Ze stanowisk komputerowych mogą korzystać wszyscy uczniowie, nauczyciele Zespołu Szkół.
  • Dostęp do komputerów (Internetu) jest możliwy w godzinach pracy biblioteki.
  • Uczeń przed rozpoczęciem pracy z komputerem zobowiązany jest:

-  okazać identyfikator,

-  czytelnie wypełnić rubryki w zeszycie rejestrującym pracę przy komputerze: godzina      

   rozpoczęcia i zakończenia.

  • Internet w bibliotece szkolnej służy do wyszukiwania informacji o charakterze edukacyjny
  • Osoby korzystające z komputera w bibliotece zobowiązane są do pozostawienia po sobie porządku.
  • Nie wolno:
  • przeprowadzać konfiguracji komputerów,
  • instalować programów własnych oraz z Internetu,
  • wkładać własnych dyskietek bez uprzedniego sprawdzenia programem antywirusowym,
  • wkładać nowych dyskietek bez uprzedniego sformatowania,
  • wchodzić na strony internetowe propagujące treści łamiące prawo ( pornografia, dyskryminacja rasowa, religijna, narkotyki, propagowanie przemocy itp. ) – Konstytucja RP rozdz.2, §17 pkt 3.
  • W przypadku zniszczenia lub dewastacji sprzętu komputerowego, koszty za naprawę sprzętu i instalację oprogramowania ponosi sprawca lub rodzic.

9.   W pracowni komputerowej umożliwia się drukowanie i skanowanie dokumentów za           zgodą bibliotekarza.

Regulamin obowiązuje od dnia 01.09.2018r.

Przekierowanie na stronÄ™ Facebook